En sau i nød

I går så var pappa og jeg på en kanotur. Det var veldig fint vær, ikke for varmt men heller ikke for kaldt. vi kjørte et lite stykket opp til Nidelva og skulle følge strømmen nedover. Turen startet bra, vi hadde medvind og kunne egentlig padle litt med ro.  Da vi kom lenger ned så snudde vinden, det ble tungt ganske fort. Det var like mye vind midt på vannet som langs kanten. For noen som sitter i en kano, så er vannscooter  og raske båter litt nervepiende, så vi tok oss en liten pause ved land.

Det ble mer og mer motvind, noe som ikke var vår favoritt akkurat. Pappa sitt bilde om at vi skulle seile ned elva var helt feil. Strømmen var ikke helt å vår side med all den motvinden. Vi byttet plass, jeg skulle prøve å styre kanoen. Det var ikke enkelt som jeg kunne huske, men lille meg var litt for lett til å sitte bak. Vi byttet tilbake og jeg ble kart leser istedenfor. Jeg valgte den veien som jeg syntes så kortest ut. Vi kom i en liten kanal aktig form. Pappa fikk følelsen av Lars Månsen på tur og jeg fikk Brødrene Dal og professor Drøvel.  Det var et lite stryk foran oss, det å finne rette stedet å sile over var ikke så lett for det var akkurat litt for lite vann. Pappa gikk ut og styrte kanoen over steinene.

Noen sier at fugle lort betyr lykke, andre sier at du bare er på feil sted til feil tid. Mens vi seilte nedover så kom det noe på armen min, jeg trodde det var et insekt. Det var ikke et insekt, men fugle lort! var veldig ekkelt. Jeg vasket det bort ganske fort, men jeg spurte pappa om han trodde det betydde lykke eller ikke. Litt lenger ned i elven hørte vi en sau. Sauen hadde falt ned og hadde lite å stå på. Uten å egentlig snakke noe mer om det, så bandt vi kanoen fast og pappa uti for å hjelpe sauen opp. Den ville ikke hjelpe til å så mye selv. Jeg gikk uti, men visste ikke når jeg kom til å treffe bakken eller om jeg kom til å treffe den i det hele tatt. Mine dytt og forsøk på å hjelpe sauen opp var ikke til så mye hjelp tror jeg for jeg skled bare nedover i gjørma. Sauen hadde veldig panikk og det skjønner jeg. Jeg syns at bønder som dyr på beiter langs vann og bratte stup burde sikre med gjerde! hvis ikke vi hadde kommet så hadde den mest sannsynligvis druknet. Den hadde ikke sjans til å redde seg selv eller at andre dyr hadde hjulpet den. Så kanskje den fugle lorten betydde lykke i denne settingen, lykke at vi valgte riktig vei og at sauen klarte seg.  Med en kano og vann opp til livet gikk turen videre.

Nå var det ikke lenge til vi var fremme til der vi skulle gå i land og avslutte turen. Vi snakket litt om hvem som kom til å være mest støl i dag. Jeg trener mer enn pappa, men jeg trener jo ikke på denne måten her. Så når jeg våknet i dag var det faktisk ganske vondt i skuldrene. Man har ikke trent godt nok hvis man ikke kjenner det dagen etterpå mener jeg. Litt deilig følelse også da egentlig. Nærmere vi kom demningen hadde jeg tenkt at de kom til å være mer strøm, men det var det faktisk ikke. Vi kom oss i land uten problemer, jeg er ikke en "fisk på land" jeg bader egentlig ikke så mye i vannet. Etter å ha stått i vannet til hofta så bare satte jeg meg ned og tok noen svømmetak inn mot land, før jeg gikk fort opp.

Dagen i går ble ikke helt som vi hadde trodd, mye motvind, lite strøm og en sau i nød. Nå til dags er det vanlig å ta bilde av situasjonen før man gjør noe videre. Noen sier "har man ikke bilde, har det ikke skjedd", vel dette skjedde og jeg tok ikke bilde. Når det faktisk gjelder så legger man bort telefonen.

(Ikke den sausen vi reddet)